Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

mandag 31. januar 2011

Matpakkemeninger

Jeg har aldri vært særlig glad i matpakke - ikke noe glad i vanlig brødmat i hvert fall. Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det ofte jeg droppet å spise matpakka. Og siden jeg heller ikke var særlig glad i frokost, hendte det ofte at dagens første måltid ble inntatt etter skoletid. Ikke den beste ernæringsmessige starten på dagen altså...
Nå har vi heldigvis unger som er glad i frokost, og de er glad i brødmat. Men jeg vil gjerne at de skal spise litt variert, mens ungene har sine favorittpålegg som de spiser HELE tiden. Så går de til slutt lei, og hva spiser vi da? Det blir ganske ensformig til tider... Prinsessa er i en dårlig matpakke-spiser-periode. Hun kan gå hele barnehagedagen nesten uten mat, og det liker jo selvfølgelig ikke mor. Så da gjelder det å ta ibruk lokkemidler og hva det måtte være, for at snuppa skal ha noe å gå på. Når hun kommer hjem, er hun jo så sulten at hun "holder på å døøøøø!!!!"
Jeg har blitt bitt av Bento-bølgen (japansk matpakketrend). Det er utrolig mye spennende som kan puttes i matboksen. Nå tar jeg ikke helt av, men en litt fornorsket versjon er jeg for. Litt ekstra tid tar det, men det er det jo verdt hvis ungene spiser og er fornøyde. Forhåpentligvis er maten fristende. Nå er matpakkene klare for morgendagen. Ikke så mye Bento i dag, men litt å velge i likevel:

Sander får mammas skogsbærsmoothie, gulrøtter m/yohurt-dip, minipizza,
en liten brødskive og en minimuffins til dessert.

Andrea får også mammas skogsbærsmoothie, gulrøtter, fiskekake, minipizza,
en liten brødskive, utskjærte agurkskiver og druer på spyd.
Det er masse morsomt utstyr å få tak i - noe har jeg også anskaffet meg. Men det er også mye man har hjemme som man kan bruke. Som f.eks. coktailpinner med mat på og pepperkakeformer til å stikke ut figurer med. Det er viktig at maten ser litt delikat ut, spør du meg.

Forhåpentligvis blir ungene mette og fornøyde i morgen også :o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er imponerende og kreativt!
Blir det mye rester? Det er mye mat til ett måltid, synes jeg, men dette blir kanskje fordelt på to måltider?

Hilde sa...

5-åringen spiser som regel to måltider i løpet av barnehagedagen, men i dag spiste hun faktisk opp alt til lunsj! Hun var så stolt da hun kom hjem og fortalte at hun hadde hatt den beste matpakken i heeele barnehagen, og at hun hadde spist opp alt på en gang. Så da er det jo verdt å bruke litt ekstra tid på matpakkelaginga :o)

Anonym sa...

:)