Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

lørdag 21. mai 2011

Den erfarne familien?

Før jul fikk vi spørsmål om å være med i et intervju til årets utgave av magasinet Bam nyfødt. De skulle ha med en familie som hadde fått sitt første barn, og en som hadde fått sitt tredje. Artikkelen handler om hvordan rutinene endres i familien når det kommer et nytt lite medlem.

Den erfarne trebarnsfamilien - er det oss? Joda, vi har hatt unger i nesten 12 år, og joda, vi har tre stykker av dem, og enda en gang joda, vi er MYE foreldre. Men når jeg tenker på en erfaren flerbarnsfamilie som man leser om i et blad, så tenker jeg ikke at det er oss... Men så slår det meg jo da at det faktisk ER det! Vi er erfaren. Vi gjør ikke alt riktig, og ikke alt blir alltid som vi har tenkt, men vi har da gjort oss utallige erfaringer i løpet av alle disse årene. Vi har meninger om mangt og mye, og vi har til og med faglitteratur i bokhyllene (har kanskje mest sammenheng med min pedagogbakgrunn, men dog).


Puslespillfamilien i media ;o)

 

Men så leser jeg da på Klikk.no; 100 tegn på at du har fått barn - og kjenner meg ikke igjen i den lange lista med tegn! Hvor har erfaringene våre blitt av? Ok da, noen få punkter kan jeg dra kjensel på... Vugge handlevogna som om det er en barnevogn, det har jeg visst gjort endel ganger. Og jeg mestrer bleieskift i mørket. Selvfølgelig blir jeg stolt når noen snakket pent om ungene mine. Og jeg smugspiser sjokolade, siden ungene får høre at det bare er på lørdagskvelden vi spiser sånt. Ja, så ble det fire punkter da, og et og annet igjenkjennelsesmoment i noe få av de andre. Ingen flere tegn på at vi har fått barn da? Tro meg, ungene merkes godt likevel! :o)

Merkes dine unger?

6 kommentarer:

Whitebite sa...

Merker det godt ja. Spesielt etter at det ene barnet ble ungdom..
Mange som blir foreldre for første gang tenker kanskje at dette var jo enkelt.. men for min del, har babyfasen vært den aller aller enkleste.. så begynner morroa. Det hjelper å ha pedagogutdannelse dog..

Anonym sa...

Jeg er kanskje for seriøs til å synes slike lister er morsomme, for det meste er de bare kommersielle og teite.

Uansett: Joda klart jeg merker at vi har barn! Det hadde vært altfor stille uten!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Gøy med oppslaget. Noen ganger er det sånn at andre ser på deg som mer erfaren enn du selv gjør. Ofte har de andre er poeng. :-)

Hello Baby Lou sa...

-Er det de bladene som er på helsesstasjonen? Hadde vært moro og lese.

Erfaring, ja. Leste på Klikk, mye tull. Kjente igjen drømmen om å sove til over 07.00, også et par andre...

Hilde sa...

Bam nyfødt deles ut på barselavdelingene og noen få andre steder, tror jeg. Tror de som deles ut på helsestasjonene heter Bam spedbarn.
Mye tullete lister på Klikk og endel andre sider, ja.

Pia sa...

Så spennende!
Ja, det merkes at vi har barn...;)