Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

tirsdag 15. mars 2011

Ukeplan

I Puslespillfamilien trengs det oversikt. God oversikt. Hvis vi ikke har det, er det mye som går på tverke. Jeg kan jo fortsatt skylde på ammetåka når det gjelder hukommelse, men egentlig er vel hukommelsen min like dårlig amming eller ei. Og jo flere vi blir i familien, jo mer er det jo å holde styr på. Vi har en sånn enkel familiekallender, og det hadde nok vært mye surr i heimen uten den.

For en tid siden kom jeg over en helt fantastisk ukeplan på nettet. Ei stor plexiglassplate med bilder og tekst på, og som man kan skrive på med whiteboardtusj. Men prisen på denne er temmelig stiv, og om enn så flott den er, så er jeg ikke villig til å betale flere tusen for den. Så da heiv jeg meg rundt og lagde min egen versjon.
Plexiglassplata er 50x100 cm, så her er det plass til mange planer. Jeg har erfart at når vi setter opp middagsmeny for en hel uke, så slipper vi for det første å tenke så mye på dagens middag, vi husker å ta opp mat fra fryseren, og ikke minst spiser vi sunnere og mer variert. Derfor har jeg ført på plass for middagsmeny på planen. Og det hele til den nette sum av... tja... kr 150 kanskje. Fornøyd!


Siden vi skal reise bort noen dager denne uka, er ukeplanen deilig lite utfyllt :o)


Jeg har funnet tak i klyper med sugekopp på baksiden, som vi kan flytte rundt der det trengs, for å henge opp f.eks. invitasjoner, timekort e.l.

Klype

Holder til tusjen


Grimasebilder måtte til

11 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Superpraktisk ukeplan. Middagsplan klarer jeg å gjennomføre en stund og så detter det ut, men det er jo SÅ deilig å ha planlagt den middagen og slippe tenking og handling når man kommer hjem sulten.

De klypene med sugekopper var smarte, hvor fant du dem?

Ligger en utfordring til deg hos meg, ingen tidsfrist, he he.

Osloskånskan sa...

Kjempesmart!

Miriam sa...

Genialt! :)

Hilde sa...

Takker!
Skal se på utfordringen din, Elisabeth. Klypene har jeg kjøpt på en bitteliten butikk som heter Lucky Duck, som selger såper og diverse stæsh til baderommet. Vil tro også butikker som Saape og kanskje Åhlens har sånne. Veldig kjekke :o)

Bente sa...

den var kjempe fin!
Hvor lønner det seg å kjøpe pleksiglasset?
Har du tegnet opp "de faste rammene" med vanlig sprit tusj eller tegner du opp alt hver uke?
(fare for en liten hermings her)

Hilde sa...

Hei Bente. Jeg har tegnet opp selve planen på kartong og festet bildene på den. Da den var ferdig, festet jeg den på baksiden av plexiglassplata med blank tape. Da er det også mulig å ta løs kartongen og f.eks. bytte bilder e.l.
Plata har jeg forresten kjøpt på Bauhaus. Ellers vil jeg tro de har det på de fleste byggevarebutikker.

Maichen sa...

Utrolig stilig kalender, og kjekt med middagsplan også!!
Her i huset har vi en aktivitetskalender kjøpt på bokhandelen, med plass til å skrive for 5 pers! Problemet der blir gjerne at det blir for lite plass å skrive for fletene er ganske små, emn det berger oss stortsett i hverdagen!

Et lite tips for dem som ikke er like nevenyttige som deg, er at IKEA nå har fått en glasstavle som koster minimalt, men denne er bare 65x45 , men koster så lite at man kan kjøpe 2 :)

Hilde sa...

Vi har også en sånn aktivitetskallender, og det må vi fortsatt ha, for vi må jo ha muligheten til å skrive opp planer lengre frem i tid enn en uke. Men det er liten plass å skrive på den ja.
Ikea har my lurt, ja :-)

Anonym sa...

Hei!
Vi har en ukeplan fra http://www.ukeplan.no/ Den er stillig og funksjonell.
Den kostet litt, men jeg liker den så godt.

Josefine

Hilde sa...

Hei Josefine. Ja, de fra Ukeplan.no er kjempeflotte!

Anonym sa...

Så kreativt! Flink du er!
Tror jeg "stjeler" denne hvis det er greit;)
Hvor har du forresten fått tak i den "tusjholderen"?

Lena:)