Velkommen til vårt lille puslespill! I en hektisk hverdag er det mange brikker som skal på plass så ukeplanen går opp - og forbausende nok gjør den ofte det!

onsdag 20. juni 2012

Sommerfester, mat og bekledning

Pia har skrevet noen innlegg om alle avslutninger som foregår på denne tiden og det høye antallet pølser som man drasser med seg hit og dit, i all enkelthets skyld. Akkurat der er vi også. Det skal jo være en avslutning for alt, og skal det grilles, er pølsepakkene en sikker ingrediens i matkurven. Det blir sjelden noe mer avansert midt i dette hektiske kjøret siste uka før skoleferien (du kan også ta med nest siste uka - den er gjerne fullbooket, den også).Når det så er duket for sommeravslutning for Junior  - altså siste året på barneskolen, holder det visst ikke med den pølsepakken lenger. Felles koldtbord fører til en litt større forventning om mer kreativ mat. Så når denne mora akkurat hadde kommet seg hjem fra gårdagens sommerfest, var det bare å hive seg rundt på kjøkkenet og forberede dagens rett.

Nå har jeg ikke tatt bilder av de utallige pølsepakkene som har vært fortært i alle slike anledninger, det er lizzom litt lite schvung over dem... Men jøssda, vi har selvfølgelig hatt pølser i dag også, bare i en mer fæncy variant. Selvfølgelig må man jo skryte litt av det, når man først har slått på stortromma og kokkelert litt ekstra.

Dårlig mobilbilde, tatt i all hast i smug på jobb, så ingen skulle lure hvorfor jeg i all verden tok bilde av maten...

Spydene ble laget i går og medbrakt på jobb i dag. Og kjapt plassert på en halv melon på kjøkkenbenken på jobb, før jeg ballanserte den ut i bilen og kjørte til festlokalet. Ikke lett fraktbar mat, om jeg får si det... Men både jeg og maten kom oss velberget frem.

5 minutter hjemmom for å freche seg litt opp, før det bar til skolen for å overvære klassens siste forestilling. Flott og vedmodig. En gjeng herlige unger/ungdommer/engler/bajasser - de fleste kan vel gå under alle betegnelsene, sånn litt nå og da ;o)

Flotteste gutten! (Men neppe slik kledd i kveld - altfor kjedelig med helhvitt for en 7.klassing!)

Til alle disse eventene denne tiden, kreves det gjerne at de har med seg kostymer og rekvisitter og hva annet det måtte være. Og det fikses og ordnes. Jo eldre unger, jo mer klarer de selv. Men mora liker jo gjerne å ha en viss oversikt over at alt blir riktig. Og det klarte jeg, også i år.

Som selvutnevnt klessjef, er jeg også temmelig bestemt på at ungene skal være riktig kledd ved sånn noenlunde høytidelige anledninger. Ikke noe slipstvang på skoleavslutning altså, men det er absolutt ikke godkjent å stille i en utvasket, litt for liten fotballshorts og t-skjorta med flekken som ikke går bort i vask.
Og nå sitter jeg her med lettere hjertebank. For her glippet det litt på kontrollfronten. Jeg glemte å avtale bekledning med Junior i går kveld. Han hadde oppmøte på skolen før jeg var hjemmom. På forestillingen så jeg han i kostyme. Og siden han har en lillesøster som måtte legges, dro jeg hjem etterpå, mens pappaen fikk være med videre. Noe som innebar middag og disco til langt på kveld.
Jeg tror han klarer seg bra, for klær begynner å ha en viktig funksjon, bortsett fra å dekke og varme kroppen. Problemet ligger vel noe mer i retning det å tenke litt fremover... Så nå er jeg spent. Høytidelig overrekkelse av diplomer og denslags - og disco - i den shortsen, eller...? Kontrollfreaken er bekymret.


Til tross for hyggelige fester; er du, som meg, glad det er skoleferie og roligere tider snart?



3 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Trollet hadde sommeravslutnng (3. klasse) sist uke og det skulle være bufet. Jeg mekka kjapt noen melba toast med Philadelphia og chorizo-pølse og syntes jeg var sabla avansert, he he. De fleste gikk for melom/skinke på fat. Men etter at fatet med mine herlige munnfuller hadde stått en time i klasserommet mens vi overvar en flott forestilling (hvor Trollet var fin Pippi-hest), så var osten krakelert og toasten myk, ha ha. Ja ja.

Flott gutt du har! jeg er også litt sånn kontrollfrik på outfits, spesielt på at det skal matche. Der er ikke barnet og faren like nøye...

Hilde sa...

Den maten er jammen ikke enkel...
Og klær; her i huset er det noen som tar den buksen som ligger øverst, samt t-skjorten og genseren - uavhengig av hvordan de ser ut. Mens andre skal matche alt, til og med undertøyet. Litt forskjellige, med andre ord ;)

Kort og Søm sa...

Ja, det blir veldig godt å slippe å stå opp kl.0600 en god stund :O)

Ang bekledning er det kjekt at man er sånn nogenlunde riktig kledd.
Et år, på en juleavslutning på storebrors skole hadde vi kledd oss sånn passelig pent, mens alle andre hadde kledd seg som om det var julaften...*ler*..skal ikke være enkelt!

Fin torsdag til deg :O)